Jil Sander: людина, бренд та естетика, які змінили світ моди назавжди
Наступного року темою виставки в Інституті костюма The Metropolitan Museum of Art, а отже і MET Gala 2024 стане «Жінки одягають жінок». Коко Шанель, Ельза Скіапареллі, Мадлен Віонне, Жанна Ланвен — перші імена, які спадають на думку в цьому контексті. Хтось додасть Вів'єн Вествуд, Кароліну Ерреру та Діану фон Фюрстенберг. Але список видатних жінок, які змінили світ моди раз і назавжди, буде не повним без німецької дизайнерки Жіль Зандер.
Зандер — королева мінімалізму, перша пуристка fashion-індустрії та, «можливо, перша феміністка світу моди», як назвала її Сьюзі Менкес у 2017 році. Майстер чистих форм і ліній Жіль Зандер якось сказала: «Якщо на вас Jil Sander, ви не модний, ви сучасний».
Жиль є однією з найвизначніших жінок у модній індустрії, яка зуміла побудувати модний бренд, дати йому своє ім'я та зробити його відомим на весь світ.
Жіль Зандер народилася 27 листопада 1943 року у маленькому німецькому містечку Вессельбурні. Створенням одягу Зандер захопилася ще в дитинстві, підшиваючи сукні та брюки членам своєї численної родини.
У 1963 році вона вступає до текстильної школи в Крефельді. Успішне навчання дає їй можливість поїхати на 2-річне стажування до Каліфорнійського Університету Лос-Анджелеса за програмою обміну.
У 21 рік вона дебютує у світі моди, як асистент редактора глянцевого журналу McCalls у Нью-Йорку. Щоправда, незабаром Жіль доводиться повернутися до Німеччини через смерть батька. Там Зандер продовжує писати про моду, працюючи у журналі Brigitte у Гамбурзі, а у 1966 році вона стає редактором відділу моди журналу Petra.
У 1967 році, у віці 24 років, Жіль відкриває в Гамбурзі свій магазин або, як зараз сказали б, концепт-стор. У магазині Жіль представляла речі багатьох молодих, але вже досить відомих дизайнерів, серед яких Тьєрі Мюглер та Соня Рікель. Поруч із новими колекціями з Парижа та Лондона знаходиться місце і для речей, які створює сама Зандер.
Попри низький попит, контакт із речами відомих дизайнерів та досвід у глянцевих журналах підштовхують Жіль у 1968 році відкрити власне ательє Jil Sander GmbH.
У багатьох джерелах вказується, що перша повноцінна колекція Жіль Зандер була представлена в 1975 році, але це не так — першу колекцію під власним брендом Жіль випустила в 1973 році, а в 1975 відбувся її перший модний показ в Парижі.
Тоді преса холодно сприйняла витончений мінімалізм Жіль Зандер. Її колекції з нейтральною палітрою кольорів та ставкою на простоту та зручністю, різко контрастували з яскравими, фантазійними предметами одягу, які носили наприкінці 1970-х – початку 1980-х. Жіль робила акцент на структурі та формі, а не на прикрасах та орнаменті.
Однак вже у 1985 році Зандер стає першим німецьким дизайнером, який представив свою колекцію у Мілані.
У цей час у суспільстві починає формуватися розуміння естетики Зандер — їй дають назву Onion Style чи «Стиль цибулини». Зараз ми називаємо це багатошаровістю: поєднання простих та лаконічних елементів у кілька шарів. Цю ідею Жіль послідовно пропагувала у своїх колекціях.
Її естетика співзвучна концепції Баухауза про входження ремесла у промислове виробництво. Вона підтримувала ідеї arts & crafts та німецького класицизму. Зандер присвячувала себе дослідженню тканин, імпортувала високотехнологічні ідеї з Японії та працювала з італійськими виробниками над розробкою нових матеріалів.
Вже в 1993 році Jil Sander стає помітним гравцем у світі моди і відкриває флагманський бутик у Парижі, який займає 4 поверхи та площу в 840 кв. метрів.
Жіль Зандер прагнула створювати моду поза часом і навіть поза сезоном. Саме в цьому полягає секрет успіху її марки. Ще до моменту виходу бренду на міжнародну модну арену, кожен у Німеччині знав, що чудово скроєні брюки та блузки, елегантні жакети та пальта природних відтінків від Jil Sander — інвестиція на роки.
Символом тієї епохи можна вважати кадр з рекламної кампанії 1995 року, на якому Ембер Валлетта у білому жакеті, застебнутому на всі три ґудзики. Фотографія стала практично культовою, а силует знаковим для Jil Sander, і дизайнерка дуже довго з ним не розлучалася.
Мінімалізм, який Зандер пропагувала із самого початку, став сприйматися іншими дизайнерами та широкою громадськістю; її часто вважають однією із головних дизайнерок, які допомогли сформувати мінімалістський стиль, що визначає моду 1990-х років. До неї приєднаються Кельвін Кляйн та Джорджіо Армані.
У 1997 році у бренду Jil Sander вперше з'являється чоловіча лінія одягу, а вже у 1998 році Жіль співпрацює з німецьким спортивним гігантом Puma та випускає лімітовану колекцію кросівок.
У 1999 році дім моди Jil Sander переживає небувалий успіх: 77% компанії купує Prada Group. Жіль розраховувала за допомогою цієї угоди вивести компанію на транснаціональний рівень, оскільки Prada вже мали авторитет по всьому світу. За контрактом Зандер зберігала за собою пост креативного директора бренду, проте фінансові питання вже вирішували Prada Group. Але щось пішло не так і через постійні розбіжності з радою директорів Жіль залишила свою посаду через пів року після продажу.
Голова ради директорів Prada Group Патріціо Бертеллі помилково вважав, що бренд Jil Sander є самодостатнім і може розвиватися і без дизайнерки, яка дала йому ім'я. Однак цифри все розставили по місцях — в 2001 році збитки компанії склали майже 10 млн євро, а в 2002 — вже понад 20 млн євро.
У 2003 році Бертеллі вдалося умовити Жиль Зандер повернутися — вона знову стала креативним директором власної марки одягу, отримавши при цьому місце в раді правління Prada. Попри те, що Жіль у найкоротші терміни вдалося створити кілька хітів продажу та виправити фінансові показники марки, вона знову залишила бренд через рік після повернення.
На її місце знайшли бельгійця Рафа Сімонса. Протягом наступних 7 років під керівництвом Рафа бренд активно розвивався. Він продовжував традиції бренду у простоті та мінімалізмі, постійно додаючи нові кольори та фактури.
У 2009 році японський бренд одягу Uniqlo повідомляє про призначення Жіль Зандер на посаду свого креативного консультанта. Жиль починає очолювати чоловічу та жіночу лінії +J.
У 2012 році Жіль робить другу спробу повернутися до бренду. Однак у 2013 році Зандер знову залишає Prada Group.
Наразі бренд Jil Sander успішно розвивають Люсі та Люк Мейєр.
«Щоб створювати нове, важливо впевнено дивитися вперед і частіше обертатися в минуле», — таку настанову Жіль дала новим креативним директорам бренду під час однієї з небагатьох зустрічей.
Вони віртуозно поєднують творчий спадок Жиль із сучасними трендами. Їх колекції та рекламні кампанії надихають мінімалістів по всьому світу. Але хто б не опрацьовував архіви Зандер надалі — саме її ім’я залишатиметься в історії моди як символ досконалого модного пуризму.