Бренд Jil Sander: хто зробив просте бажаним
Королева мінімалізму, перша пуристка fashion-індустрії та «можливо, перша феміністка світу моди», за словами чи не найвпливовішої критикині моди Сюзі Менкес. Говоримо про майстриню чистих форм і ліній, німецьку дизайнерку Жиль Зандер та її однойменний бренд.
Початок історії Jil Sander
Одна з найвизначніших жінок у модній індустрії, яка зуміла побудувати модний бренд, дати йому своє ім’я та зробити його відомим на весь світ, Жиль Зандер, народилася 27 листопада 1943 року в маленькому німецькому містечку Вессельбурен. Створенням одягу захопилася ще в дитинстві, підшиваючи штани й сукні членам своєї численної родини.
У 1963 році Жиль вступила до текстильної школи в Крефельді. Успішне навчання подарувало нагоду поїхати на дворічне стажування до Каліфорнійського Університету Лос-Анджелеса за програмою обміну. А вже в 21 рік вона дебютувала у світі моди як асистентка редактора глянцевого журналу McCalls у Нью-Йорку. Але невдовзі була змушена повернутися до Німеччини через смерть батька. Там Зандер продовжила писати про моду, працюючи в журналі Brigitte у Гамбурзі, а в 1966 році стала редакторкою відділу моди журналу Petra.
У 1967 році, у віці 24 років, Жиль відкриває в Гамбурзі свій магазин, або, як зараз сказали б, концепт-стор. Там вона представляла речі багатьох молодих, але вже досить відомих, дизайнерів, серед яких Тьєрі Мюглер і Соня Рікель. Поруч із новими колекціями з Парижа та Лондона знаходиться місце і для речей, які створює сама Зандер.
Попри низький попит, контакти з іменитими дизайнерами та досвід у глянцевих журналах підштовхують Жиль відкрити власне ательє Jil Sander GmbH у 1968 році.

Від скромної колекції до флагманського бутика
У багатьох джерелах вказано, що перша повноцінна колекція Жиль Зандер була представлена в 1975 році, але це не так: першу колекцію під власним брендом Жиль випустила в 1973, а в 1975 відбувся її перший модний показ у Парижі.
Тоді преса холодно сприйняла витончений мінімалізм молодої мисткині. Її колекції з нейтральною палітрою кольорів і ставкою на простоту та зручність різко контрастували з яскравим, фантазійним одягом, який носили наприкінці 1970-х — початку 1980-х. Акцент був на структурі та формі, а не на прикрасах та орнаменті.
Однак уже в 1985 році Зандер стає першою німецькою дизайнеркою, яка представила свою колекцію в Мілані.
В цей час у суспільстві починає формуватися розуміння естетики Зандер — їй дають назву onion style («стиль цибулини»). Зараз ми називаємо це багатошаровістю — поєднання простих, лаконічних елементів у кілька шарів. Цю ідею Жиль послідовно пропагувала у своїх колекціях.
Її естетика співзвучна баугаузькій концепції про входження ремесла в масове промислове виробництво. Вона підтримувала ідеї arts & crafts і німецького класицизму. Зандер присвячувала себе дослідженню тканин, імпортувала високотехнологічні ідеї з Японії та працювала з італійськими виробниками над розробленням нових матеріалів.
Вже в 1993 році Jil Sander стає помітним гравцем у світі моди і відкриває флагманський бутик у Парижі, який займає чотири поверхи та площу у 840 м².

«Якщо на вас Jil Sander, ви не модний, ви сучасний»
Жиль Зандер прагнула створювати моду поза часом і навіть поза сезоном. «Якщо на вас Jil Sander, ви не модний, ви сучасний», — ці слова належать самій мисткині. У цьому і полягає секрет успіху її марки. Ще до моменту виходу бренду на міжнародну модну арену кожен у Німеччині знав, що чудово скроєні брюки та блузки, елегантні жакети та пальта природних відтінків від Jil Sander — інвестиція на роки.
Символом тієї епохи можна вважати кадр із рекламної кампанії 1995 року, на якому Ембер Валлетта (американська телеведуча.— Ред.) у білому жакеті, застебнутому на всі три ґудзики. Світлина стала практично культовою, а силует знаковим для Jil Sander, і дизайнерка дуже довго з ним не розлучалася.
Мінімалізм, який Жиль пропагувала із самого початку, став добре сприйматися іншими дизайнерами та широкою громадськістю. Часто Зандер вважають однією із головних дизайнерів, які допомогли сформувати мінімалістичний стиль, що визначає моду 1990-х. До неї приєднаються Кельвін Кляйн та Джорджо Армані.
У 1997 році в бренду Jil Sander вперше з’являється чоловіча лінія одягу, а вже в 1998 році Жиль співпрацює з німецьким спортивним гігантом Puma і випускає лімітовану колекцію кросівок.

Jil Sander без Жиль Зандер
У 1999 році Дім моди Jil Sander переживає небувалий успіх: 77 % компанії купує Prada Group. Жиль розраховувала за допомогою цієї угоди вивести компанію на транснаціональний рівень, оскільки Prada вже мали авторитет у всьому світі. За контрактом Зандер зберігала за собою пост креативної директорки бренду, проте фінансові питання тепер вирішувала Prada Group. Але щось пішло не так і через постійні розбіжності з радою директорів Жиль залишила свою посаду через пів року після продажу.
Голова ради директорів Prada Group Патріціо Бертеллі помилково вважав, що бренд Jil Sander є самодостатнім і може розвиватися і без дизайнерки, яка дала йому ім’я. Однак цифри все розставили на місця: у 2001 році збитки компанії склали майже 10 млн євро, а у 2002 — уже понад 20 млн.
У 2003 році Бертеллі вдалося вмовити Жиль Зандер повернутися — вона знову стала креативною директоркою власної марки одягу, водночас посівши місце в раді правління Prada. Попри те що Жиль у найкоротші терміни вдалося створити кілька хітів продажу та виправити фінансові показники марки, вона знову залишила бренд через рік після повернення.
На її місце знайшли бельгійця Рафа Сімонса. Протягом наступних семи років під керівництвом Рафа бренд активно розвивався. Сімонс підтримував простоту та мінімалізм бренду, постійно додаючи нові кольори та фактури.
У 2009 році японський бренд одягу Uniqlo повідомляє про призначення Жиль Зандер на посаду свого креативного консультанта. Жиль починає курувати чоловічу та жіночу лінії +J.
У 2012 році Жиль робить ще одну спробу повернутися до свого іменного бренду. Однак у 2013 знову залишає Prada Group.
З 2017 року Jil Sander успішно розвивало подружжя Люсі та Люка Меєрів. Дотримуючись настанови Жиль: «Щоб створювати нове, важливо впевнено дивитися вперед і частіше обертатися в минуле», — креативні директори бренду віртуозно поєднували творчий спадок Зандер із трендами. Їхні колекції та рекламні кампанії надихали мінімалістів у всьому світі.
У березні 2025 року креативним директором Дому було призначено італійського дизайнера Сімоне Беллотті. Раніше він очолював бренд Bally і має досвід роботи в Dolce & Gabbana, Bottega Veneta та Gucci.
Але хто б не опрацьовував архіви Зандер тепер і надалі — саме її ім’я залишатиметься в історії моди як символ досконалого модного пуризму.

