Тренд на вінтаж: усе, що потрібно знати про модний напрям

22 лютого 2023

Нещодавно світ моди здивувала новина – зірка реаліті-шоу Кім Кардашьян придбала на аукціоні Sotheby’s коштовну прикрасу з аметистовим хрестом та діамантами, яку одягала принцеса Діана. Хоча намисто і не належало королівській особі (жінка лише позичала його на певні заходи у свого близького друга), це не завадило Кардашьян отримати бажаний лот майже за подвійну ціну від стартової. Це не перша вінтажна покупка Кім. Минулого року селебріті орендувала дві відомі сукні символу Америки – Мерилін Монро, для яких схудла майже на 10 кг. А до того, дівчину неодноразово помічали у вінтажних речах Vivienne Westwood та Thiery Mugler.




Сьогодні вінтаж і справді є частиною не тільки модної історії, а і ознакою гарного смаку та унікального стилю. Але яку саме річ можна назвати «вінтажною»? Пропонуємо розібратися з цим питанням.

Отже «вінтажним» є одяг, аксесуари, меблі чи предмети декору, які були створені у минулому, але зовсім не обов’язково щоб їх використовували до вас. Експерти вважають що «вінтажний» період починається з 20-х і триває до кінця 90-х років ХХ століття. Все, що було створено раніше –  є антикваріатом, а пізніше – скоріш стосується категорії ресейл. На думку знавців моди, ці роки були визначними для дизайнерів і саме тоді вони сміливо творили нове та експериментували.

Вінтажна річ також має втілювати у собі певний стиль та дух часу, в якому була виготовлена. Краще, якщо вона була створена відомим брендом чи дизайнером або належала видатній людині, яка була знана не тільки своїми досягненнями, а і смаком та цікавістю до моди. І звісно, такі речі, незалежно від того користувалися ними чи ні, мають бути у гарному стані.

Масове захоплення вінтажем починалось з популярності великих ринків, де можна було знайти безліч старих речей, які б відображали твою індивідуальність. Цю цікавість побачила британський дизайнер Барбара Хуланицьки та відкрила маленький магазин Biba, де продавала речі власного бренду (черпаючи натхнення у вінтажних мотивах) і також починаючих дизайнерів. Місце набуло широкого визнання за рахунок цікавого асортименту та відомих клієнтів. Згодом бутик переїхав у нову семи поверхову будівлю, де засновниця стала першою, хто виділив спеціальну секцію для добірки вінтажних речей.



Незважаючи на такий попит, широку популярність та визнання вінтаж отримав лише у 90-х роках минулого століття. «Вінтажні речі мають особливу магію і з кожним роком попит на певні позиції лише зростає», – запевняє французький колекціонер Дидьє Людо. Його захоплення старовинними предметами почалося ще в дитинстві, коли він знайшов скриню зі старим одягом своїх бабусі та дідуся. Згодом хобі переросло у професію та визнання у світі моди. Саме у його паризькому бутіку свою особливу сукню знайшла голлівудська акторка Різ Візерспун. У 2010 році білявка одягнула це вбрання для церемонії Оскар, де отримала нагоду як краща акторка. Подібна історія трапилась і з іспанською красунею Пенелопою Крус. Ще на початку своєї кар’єри акторка побачила у вітрині вінтажну весільну сукню Pierre Balmain. За словами дівчини – це було кохання з першого погляду, і купуючи коштовну річ, вона знала, що одягне її для особливої події. Як показав час, такою виявилась церемонія Оскар 2009 року, де Пенелопа виграла бажану нагоду.



Говорячи про вінтаж та цікаві знахідки не можна не згадати про нью-йоркську дизайнерку Айріс Апфель, якій виповнюється 102 роки. Саме її дивовижна колекція одягу та аксесуарів стала основою для окремої виставки у Музеї мистецтва Метрополітен, а деякі експонати згодом поповнили постійну експозицію фонду. Ікона моди зізнається, що завжди знала – запорука її успіху полягає у власному неповторному стилі. За словами Айріс гарний смак це вроджена якість, яку вона удосконалила, роками шукаючи цікавинки у найрізноманітніших місцях.

Світ вінтажа також став трампліном для нині відомого зіркового стиліста Лоу Роуча. Свій шлях у індустрії моди він розпочав з невеликого бутіка Deliciously Vintage у Чикаго. Мабуть, це місце так і залишилося б виключно «для своїх», якби у 2009 році туди не завітав Каньє Вест. У той період репер був більш відомий завдяки музикальному таланту та гарному смаку, ніж бурхливими випадами у соцмережах, тому обрана ним шкіряна куртка у магазині Лоу не залишилась непоміченою у пресі. З того часу маленьким бізнесом Роуча почали цікавитися великі гравці світу fashion, а згодом Лоу вирішив підкорити Голлівуд як персональний стиліст. Його першою підопічною стала тоді ще маловідома акторка Зендея. Їх дует став настільки успішним і вагомим, що акторку визнали сучасною іконою стилю, а клієнтами стиліста стали Селін Діон, Ліндсі Лохан, Карді Бі, Аня Тейлор-Джонс, Керрі Вашингтон та Пріянка Чопри. Його секрет доволі простий – працюючи над виходами своїх дівчат він завжди бере за основу відомі образи минулого. Це можуть бути історичний персонаж, як Жанна д’Акр, героїня відомої дитячої казки наче Попелюшка чи ікона стилю минулого сторіччя на кшталт голлівудської діви Ріти Гейворт. Маючи чітку картинку у своїй фантазії він вже реалізує її, заохочуючи до співпраці поточні колекції марок, або створюючи ексклюзивне вбрання разом з дизайнером чи шукаючи необхідні елементи в архівах бренду. Варто лише згадати зіркові появи його улюблениці Зендеї у Roberto Cavalli, чи її втілення образа Голлі Голайтлі у чорній сукні Valentino.

 









Повернутися до витоків та черпати натхнення у своїх минулих колекціях виявилося правильним кроком для італійського бренду Versace. Кілька років тому зірки почали обирати вбрання марки з її давніх колекцій. Першими були сестри Кардашьян, а потім їх підтримали акторка Дженніфер Лоуренс та співачка Дуа Ліпа. Керівництво бренду не стало ігнорувати тенденцію і з 2018 року повернуло «сексуальність», створену ще самим Джанні Версаче, на подіум. Поряд з цим, бренд підтримує тренд «все нове – це добре забуте старе» і залюбки одягає селебріті у наряди з минулих сезонів. За останній рік у вінтажних виробах Versace з’явилися акторка Марго Роббі, моделі Емілі Ратаковські і Кайя Гербер та блогерка К’яра Ферраньї.













Подібним шляхом вирішили піти і їх колеги у Dolce&Gabbana – остання колекція марки була повністю створена з минулих шедеврів дуету. Хто знає, мабуть, сьогоднішня цікавість до речей Gucci часів Тома Форда, також стане новою главою в історії ще одного гіганта світу моди?





Вивчаючи вінтаж, легко побачити наскільки циклічна мода. Подібні речі натякають на перевірену часом красу та пошук власного стилю. Навіть якщо у вас є певні упередження стосовно речей з чужої шафи, варто лише почати цікавитись історію і ви не помітите як усі негативні думки зникнуть. Більшість колекціонерів радять хоча б раз відвідати вінтажну лавку чи ярмарок. Не обов’язково одразу купувати. Спробуйте роздивитися речі, трошки запитати про них продавця та проникнутись історією.